پارساپارسا، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 7 روز سن داره

پارسا جیگر مامان و بابا

آموزش دستشويي رفتن به كودكان

1391/1/21 17:40
1,122 بازدید
اشتراک گذاری

 

آمادگي كودكان براي دستشويي رفتن

وقتي كه مي‌توانند براي چند ساعت خود را خيس نكنند.

وقتي كه كودك بدون كمك كسي خودش به راحتي مي‌نشيند و راه مي‌رود.

وقتي كه مي‌تواند با اشاره كردن چيزي را به شما بفهماند (مثلاً به يكي از بخش‌هاي بدنش اشاره كند).

وقتي كه مي‌تواند از برخي كلمات و حركات براي نشان دادن نيازش به دستشويي رفتن استفاده كند.

وقتي كه مي‌خواهد مثل شما و يا ساير كودكان بزرگ‌تر از خودش رفتار كند.

والدين اغلب دستشويي رفتن را از ....

آمادگي كودكان براي دستشويي رفتن

وقتي كه مي‌توانند براي چند ساعت خود را خيس نكنند.

وقتي كه كودك بدون كمك كسي خودش به راحتي مي‌نشيند و راه مي‌رود.

وقتي كه مي‌تواند با اشاره كردن چيزي را به شما بفهماند (مثلاً به يكي از بخش‌هاي بدنش اشاره كند).

وقتي كه مي‌تواند از برخي كلمات و حركات براي نشان دادن نيازش به دستشويي رفتن استفاده كند.

وقتي كه مي‌خواهد مثل شما و يا ساير كودكان بزرگ‌تر از خودش رفتار كند.

والدين اغلب دستشويي رفتن را از دو سالگي به كودكان خود ياد مي‌دهند. اگر كودك شما به هنگام تولد وزن بسيار كمي داشته و روند رشد او نيز كُندتر از حالت معمول است، مي‌توانيد اين‌كار را از سه سالگي شروع كنيد.

آيا شما آمادگي داريد؟

آيا به تازگي تغيير بزرگي در خانواده شما روي داده است؛ مثل بيماري يكي از اعضا خانواده، تولد يك نوزاد ديگر، نقل مكان به خانه جديد، تغيير شكل و ... ؟ اگر چنين شرايطي داريد، بهتر است كمي صبر كنيد تا اوضاع به حالت عادي برگردد و بعد آموزش دستشويي رفتن را شروع كنيد. آيا زمان كافي در اختيار داريد؟ آموزش دستشويي رفتن حدود سه ماه طول مي‌كشد. برخي از كودكان خيلي سريع اين‌كار را ياد مي‌گيرند و برخي كمي ديرتر. گاهي اوقات اطرافيان‌ به شما فشار وارد مي‌كنند كه بايد هر چه زودتر دستشويي رفتن را به كودك‌تان ياد بدهيد. آنها در اين‌باره نظريات متفاوتي دارند. اما به خاطر داشته باشيد شما تنها كسي هستيد كه بيشترين اطلاعات را راجع‌ به فرزندتان داريد. بهتر است منتظر بمانيد و بعد از اينكه كودك‌تان آمادگي‌اش را براي انجام اين‌كار نشان داد، آموزش را شروع كنيد. اگر كودك خواهر يا برادر بزرگ‌تر دارد، مي‌توانيد از او نيز كمك بگيريد تا دستشويي رفتن را ياد بگيرد. حتماً به او يادآوري كنيد كه بعد از هر بار دستشويي رفتن، دست‌هايش را بشويد. مي‌توانيد از صندلي مخصوص دستشويي بچه‌ها استفاده كنيد. صندلي‌ها را هميشه دم دست داشته باشيد تا در حين بازي هر وقت كه نياز داشت، روي آن بنشيند و كارش را انجام دهد. ممكن است گاهي اوقات با وجود پوشك روي صندلي بنشيند! اين اتفاق در اوايل آموزش پيش مي‌آيد؛ اما كم‌كم ياد مي‌گيرد كه قبل از دستشويي رفتن، پوشكش را در آورد. وقتي كه كودك‌تان از نشستن روي لگن احساس راحتي كند، بايد كم‌كم از او بخواهيد كه پوشكش را در آورد. استفاده از لگن دستشويي براي كودكان خردسال برخي محدوديت‌ها را نيز به همراه دارد؛ مثلاً وقتي كه تازه از خواب بيدار شده و هنوز خواب‌آلود است، از او انتظار نداشته باشيد بتواند به طور مستقل به دستشويي برود. او در چنين مواقعي نياز به كمك شما دارد. چند روز اول، سعي كنيد چند بار (3-4 بار) در روز از كودك‌تان بخواهد روي صندلي يا لگنش بنشيند. هر بار 2-3 دقيقه باشد تا در صورت داشتن ادرار و يا مدفوع بتواند خود را كاملاً تخليه كند. طي اين زمان با او راجع به چيزهاي خوب حرف بزنيد؛ مثل رفتن به خانه مادربزرگ و يا خريدن كتاب يا اسباب‌بازي مورد علاقه‌اش. بيشتر كودكان مدفوع كردن را در اين شرايط ياد مي‌گيرند؛ يعني با نشستن در توالت به فكر تخليه روده هستند و معمولاً قبل از اين كار خود را خيس مي‌كنند. وقتي كه بالاخره اين كار را ياد گرفت و به خوبي انجام داد، هيجان و خوشحالي‌تان را به او نشان بدهيد و او را در آغوش بگيريد. حالا كه كودك‌تان ياد گرفته است به هنگام نياز از دستشويي استفاده كند، وقت آن رسيده كه به او تميز كردن و شستن خودش را نيز آموزش دهيد. اين‌كار همواره از جلو به عقب انجام مي‌شود. دست‌هاي كودكان كوتاه هستند و در ابتدا اين‌كار را به سختي انجام مي‌دهند؛ ولي با تمرين كردن، بعد از مدتي اينكار را نيز ياد مي‌گيرند. شستن دست‌ها با آب صابون را نبايد فراموش كنيد. هيچگاه در حالي كه كودك در توالت است، به عنوان پاداش خوراكي مورد علاقه‌اش را به او ندهيد.

جنگ كردن و بداخلاقي ممنوع!

اگر كودك‌تان نمي‌خواهد روي صندلي دسشتويي‌اش بنشيند، سخت نگيريد. اين‌كار گاهي اوقات براي كودكان دشوار است. شما بايد صبوري كنيد و به او خرده نگيريد. اگر از اين كار خوشش نمي‌آيد و مرتبا نق مي‌زند، مي‌توانيد يك زنگ تفريح به او بدهيد؛ يعني چند روز صبر كنيد و دوباره برنامه قبلي‌ را از سر بگيريد.

تشويق و تنبيه

بسياري از والدين از شنيدن اين جمله كه براي دستشويي رفتن كودكان بايد به آنها جايزه داد و تشويق‌شان كرد، تعجب مي‌كنند. از كودك‌تان تعريف كنيد، او را در آغوش بگيريد و به او كمك كنيد تا هر چه زودتر اين‌كار را ياد بگيرد. اگر با شما همكاري نمي‌كند، او را سرزنش و يا تنبيه نكنيد. همه كودكان گاهي اوقات در اين شرايط دچار خطاهايي مي‌شوند و گاهي هم كله شقي مي‌كنند. اگر كودك‌تان يك‌بار به‌طور اتفاقي خودش را خيس كرد، چيزهايي مشابه اين كلمات را به او بگوييد: «من متاسفم از اينكه تو دچار اين اشتباه شدي». «من مي‌دانم كه تو تمام تلاشت را مي‌كني و حاضرم شرط ببندم كه دفعه بعدي در دستشويي كارت را انجام مي‌دهي». جايزه دادن به كودكان در اين شرايط چندان ضروري نيست. شما مي‌توانيد آنها را تشويق كنيد. آنها نياز دارند كه موفقيت را احساس كنند و تمام تلاش‌شان را مي‌كنند تا كار درستي انجام دهند و شما خوشحال شويد.

هنگام چرت نيمروزي و خواب شبانه

كودك شما مي‌تواند در طول روز دستشويي‌اش را بگويد و كم‌كم به اين موفقيت رسيده است كه در طول روز خودش را خيس نكند؛ اما گاهي اوقات در حين خواب خودش را خيس مي‌كند. از زماني كه دستشويي رفتن را ياد مي‌گيرد، تا زماني كه ديگر شب‌ها خودش را خيس نكند، تقريباً يكسال طول مي‌كشد. شما مي‌توانيد شب‌ها از پوشك براي او استفاده كنيد يا اينكه هر كار ديگري انجام دهيد تا رختخوابش خيس نشود؛ مثلاً روي رختخوابش مشمع بكشيد.

كي و چه زمان به او كمك كنيد

اگر در مورد آموزش دستشويي رفتن به كودك‌تان با مشكلات بسياري مواجه شده‌ايد، مي‌توانيد در اين‌باره با افراد با تجربه‌تر حرف بزنيد. اگر كودك شما چهار يا پنج ساله است، اما هنوز هم نمي‌تواند به‌طور مستقل به دستشويي برود، بهتر است موضوع را با پزشكش در ميان بگذاريد. ممكن است به يك مشكل جسمي دچار باشد و همين مسأله دستشويي رفتن او را دشوار كرده است. كودكان سه چهار ساله ممكن است گاهي اوقات دسته گل به آب دهند. به ياد داشته باشيد كه آنها مي‌خواهند يك كار جديد را ياد بگيرند و اين نياز به تمرين مكرر دارد و هميشه در حين تمرين اشتباهاتي هم پيش مي‌آيد. صبور باشيد، به زودي او آنقدر بزرگ مي‌شود كه تمام كارهايش را به طور كامل انجام مي‌دهد

 

مطالب مرتبط :

تشویق نوزادان به حرکت دست و پا

بد غذایی در کودکان

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

کودک شما به چه روشی شیر می خورد

چگونه به حرف در آمدن کودک کمک کنیم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

نانازيا
20 فروردین 91 11:47
سلام ازتون دعوت می کنیم شما هم کوچولوتون رو در قرعه کشی افتتاحیه سایت نانازیا شرکت بدین. آرزوی سلامتی و شادابی برای خودتون و کوچولوتون داریم نانازیا ، شهر اينترنتي بچه ها www.nanazia.ir
مامان محمد گوگولي
20 فروردین 91 18:53
مرسي مامان گل پارساي جيگر اگه لطف كنيد يه مطلب درباره ي حرف زدن بچه ها و سن دير شدن آن بگذاريد ممنون ميشم پسر من دو سال و نه ماهه است ولي خوب صحبت نمي كند در عين حال بسيار تند و تيز و باهوش است و تمام خواسته هايش را با زبان كودكانه ي خود بيان ميكند ولي زحمت حرف زدن به خودش نميدهد و تنبلي مي كند. پارسا را ميبوسم