پارساپارسا، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 9 روز سن داره

پارسا جیگر مامان و بابا

مکیدن شصت دست

1391/1/5 15:59
3,308 بازدید
اشتراک گذاری

  •   بعضی از بچه ها انگشت یا شست خود را می مکندو آن را به یک عادت تبدیل کرده و همیشه شست خود را در دهان می گذارند.بسیاری از والدین به این مسئله اهمیت نمی دهند .مکیدن انگشت یک ریشه روحی و روانی دارد و باید علت آن را پیگیری کرد.
  •    معمولا وقتی بچه ها از ....

  بعضی از بچه ها انگشت یا شست خود را می مکندو آن را به یک عادت تبدیل کرده و همیشه شست خود را در دهان می گذارند.بسیاری از والدین به این مسئله اهمیت نمی دهند .مکیدن انگشت یک ریشه روحی و روانی دارد و باید علت آن را پیگیری کرد.
   معمولا وقتی بچه ها از موضوعی ناراحت و نگران هستند به مکیدن شست خود می پردازند،گویی به این صورت آرامش پیدا می کنند.پس باید علت آن را یافت.
کودکان به دلایل مختلفی شصت می خورند. برای نوزادان، این امر کاملا طبیعی است. همچنان که کودک بزرگ می شود، از طریق شصت خوردن به بدن و دنیای اطراف خود آگاه می شود. آنها شصت، لباس و اسباب بازی های خود را می مکند. از این طریق متوجه می شوند که چه چیز خوشایند و چه چیزی ناراحت کننده است. زمانی که دندان های کودک شروع به نیش زدن می کند،  مکیدن یخ یا اسباب بازی های دندانی برای آنها لذت بخش خواهد بود، اما وقتی در همان زمان اسباب بازی های پلاستیکی سفت را می خورند برای آنها چندان خوشایند نیست.

از آنجایی که شصت خوردن برای کودکان آرام بخش است، معمولا آنها را خواب آلود می کند؛ والدین زمانی شصت خوردن کودکان را می بینند که خواب آلود هستند. در حقیقت، کودکان در این حالت راحت تر می خوابند، حتی شب ها سریعتر از کودکانی که شصت خود را نمی مکند به خواب می روند.

با وجود این جنبه های مثبت، والدین چه زمانی باید نگران شصت خوردن کودکان باشند؟ بر اساس گزارش انجمن دندانسازی امریکا، زمانی که دندان های دائمی کودک رشد می کند، شصت خوردن می تواند با مشکلاتی همراه باشد، در رشد مناسب دهان و لثه و ردیف بودن دندان ها اختلال ایجاد می کند و در کام آنها تغییراتی بوجود می آورد. بر اساس گزارش این انجمن، کودکان زمانی که دندان های دائمی آنها شروع به رشد می کند یعنی سن 5 سالگی، دیگر شصت خود را نمی مکند. اما خبر خوب این است که بسیاری از کودکان قبل از 5 سالگی خود این عادت را کنار می گذارند. اگر کودک خود این عادت را کنار نگذاشت آنگاه شما اقدام کنید.

--------------------------------------------------------------------------

صبر کنید تا کودک زمان نوپایگی را بگذراند.

پیش از زمان رشد دندان های دائمی کودک سعی کنید تا روی این عادت کودک خود کار کنید.

کودک خود را تشویق به ترک این عادت کنید.

دست کودک را مشغول نگه دارید، با مداد رنگی و کاغذ، توپ های صدا دار و اسباب بازی، پازل و..

یادآوری کنید که  "بزرگ شدی" و بچه های بزرگ شصت خود را نمی مکند.

با زبانی ساده به کودک خود توضیح دهید که چرا باید این عادت را ترک کند و از وی بخواهید راه حل ارائه دهد.

اگر فکر می کنید این مساله کمک می کند، از دندانپزشک خود بخواهید با کودک شما صحبت کند.

--------------------------------------------------------------------------

کودکی که شصت مکیدن را ترک نمی کند

معمولا کودکان 2-4 سال علاوه بر مکیدن شصت دیگر مهارت های تقلیدی خود را پرورش می دهند. این مهارت های تقلیدی جایگزین مکیدن شصت خواهد شد. اما در برخی کودکان، از بین بردن عادت شصت خوردن دشوار است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که شصت خوردن حتی در سن های پایین تر مثل 2-4 سالگی نیز تاثیر منفی دارد.

هایز یکی از محققان انجمن دندانپزشکی امریکا اظهار داشت که مکیدن شصت به اطراف فک بالایی و کام کودکان فشار می آورد. در نتیجه فک باریکتر شده و دندان های بالایی به خوبی رشد نمی کنند. همچنینی ممکن است باعث مشکلات تکلمی کودکان شود.

 

    از داروخانه ماده تلخ مخصوص همین کار را تهیه کرده و به انگشت او بمالید تا او بر اثر تلخی آن انگشت را در دهان نکند.
    بعضی از بچه ها موقع خوابیدن انگشت خود را می مکند، شما می توانید دستان او را در دست بگیرید و انگشتان او را ببوسید و بگویید دستانت را محکم ببند تا بوسه های من از دستانت بیرون نرود.
  سر آستین بلوز او را بدوزیدو شب هنگام به تنش کنید تا نتواند انگشتانش را به دهانش ببرد.
  مکیدن انگشت به مرور زمان سبب بد شکلی انگشتان و دهان و همچنین دندانها می شود حتی روی مجرای تنفسی نیز اثر سوء می گذلرد.لذا سعی در برطرف کردن این مشکل کنید.
    توجه داشته باشید با بد خلقی و عصبانیت و تنبیه کاری از پیش نمی برید بلکه او به مکیدن ادامه خواهد داد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)